Spotkanego
po raz pierwszy mężczyznę zwykle ocenia się po... butach i
zegarku. Najwięcej jednak można się o nim dowiedzieć dzięki jego
perfumom...
Jeszcze
do niedawna wierzono, że główną rolą pachnideł jest zwiększanie
atrakcyjności seksualnej człowieka, a wiele składników kompozycji
zapachowych uznawano wprost za afrodyzjaki, jak np. piżmo czy wyciąg
z rozmarynu. Dzisiaj do takich twierdzeń podchodzi się z dużym
dystansem, gdyż nie znalazły potwierdzenia w poważnych badaniach
naukowych, a niektórzy uważają nawet, że perfumy mogą
atrakcyjność seksualną obniżać, przeszkadzając w działaniu
naturalnych substancji zapachowych wytwarzanych przez organizm
zwanych feromonami. Coraz większą zaś popularność zyskuje
pogląd, że woń samodzielnie wybieranych perfum koresponduje z
osobowością człowieka lub jest odbiciem tego, jak chciałby być
postrzegany przez innych. Zależność między cechami charakteru a
doborem zapachu najłatwiej można prześledzić na przykładzie
luksusowych perfum dla mężczyzn.
Przywódca
i kowboj
Współcześni
mężczyźni chętnie kupują perfumy z rodziny zapachowej zwanej
fougère czyli „paprociowej”, choć z wonią paproci nie mają
nic wspólnego (nazwa pochodzi od pachnidła „Fougère Royale” z
końca XIX wieku). Ich aromat łączy w sobie narkotyczne i
wizjonerskie nuty lawendy i siana z ostrym, nieco drażniącym
cierpko-balsamicznym akordem żywic i mchu. Takie kompozycje silnie
zaznaczyły swoją obecność na rynku pod koniec lat
siedemdziesiątych XX wieku, kiedy na ekranach kin królował „Brudny
Harry”, do walki o fotel amerykańskiego prezydenta przygotowywał
się aktor specjalizujący się w rolach twardych kowbojów, Ronald
Reagan, zaś Arnold Schwarzenegger zapoznawał się ze scenariuszem
„Conana barbarzyńcy”. I trzeba przyznać, że doskonale oddawały
ducha czasów, sprzyjając kreowaniu wizerunku silnego człowieka.
Mężczyzna,
który ich używa niewątpliwie dąży do zdominowania otoczenia i ma
naturę wojownika (najsłynniejsze pachnidło z tej rodziny nazywa
się Drakkar Noir – drakkar czyli łódź wikingów - okrutnych
wojowników). Bywa arogancki i zadziorny, jest egoistą, kocha władzę
i nie lubi się nią dzielić. Przyciąga kobiety niesamodzielne,
które oczekują od niego opieki i zapewnienia bezpieczeństwa w
zamian za całkowite podporządkowanie. Najbardziej znanymi
pachnidłami fougère, oprócz wspomnianego Drakkar Noir, są takie
perfumy jak Azzaro pour Homme (pierwszy zapach z tej rodziny, który
odniósł światowy sukces), Boss No1,
czy bardzo cenione w Polsce adidas Active Bodies (tzw. czarny adidas)
i Good Life for Men. W ostatnich latach bardzo często akord
„paprociowy” wykorzystywany jako składnik bardziej złożonych
kompozycji, dodając jej siły i bezkompromisowości. W „Le Male”
Gaultiera łączy się na przykład z nutami smakowymi, tworząc
prawdziwie wybuchową mieszankę zmysłowości i męskości. W Big
Pony 3 Ralpha Laurena z 2010 roku połączono go z aromatami
świeżymi, w których ważną rolę odgrywa mięta. W Arabian Nights
Bogarta z 2010 roku siła zapachu fougere uzupełnia hedonistyczny
akord orientalny z mocno zaakcentowaną paczulą. Nowoczesne wersje
tego akordu można znaleźć także choćby w Gucci Guilty Black z
2013 r, Patou por Homme z tegoż samego roku czy L'eau Technique
Jacquesa Fatha.
Mężczyzna
drugiego planu
Lata
osiemdziesiąte ubiegłego wieku przyniosły modę na sportowy tryb
życia. Urzędnicy i biznesmeni zamiast siedzieć po pracy na kanapie
przed telewizorem prężyli mięśnie w siłowniach, a w weekendy
wyjeżdżali za miasto by oddawać się uprawnianiu różnego rodzaju
sportów. Takie zmiany obyczajowe musiały pociągnąć za sobą
pojawienie się nowego typu pachnideł. W roku 1988 firma Davidoff
wprowadziła do sprzedaży zapach Cool Water, który natychmiast stał
się światowym przebojem, dając początek nowej rodzinie zapachowej
zwanej wodną, ozonową, lub nową świeżością.
Pachnidła
z tej rodziny są mało wyraziste i bardzo dyskretne. Pachną jak
powietrze tuż po przejściu burzy z piorunami, wodniste owoce i
warzywa jak np. melon czy ogórek, Niektórzy ich zapach przyrównują
do aromatu świeżo rozciętego kaktusa. Mężczyzna który ich używa
jest miłośnikiem nowoczesności i nowych technologii, ceni sporty
ekstremalne, lubi morze i łatwo ulega modom. Niestety, perfumy wodne
nie podkreślają bogactwa osobowości, wręcz przeciwnie, pomagają
ukryć wszelkie głębie intelektualne. Są więc idealne dla ludzi,
którzy nie mają doświadczenia w dobieraniu pachnideł (nie
popełnią błędu) i podwładnych, pragnących nie drażnić szefa.
Nie znaczy to, że nie mogą ich używać ludzie o wyrafinowanym
guście, pod warunkiem jednak, że akurat przebywają na polu
golfowym lub na wycieczce za miasto. Mężczyźni używający
pachnideł z tej rodziny będą przyciągać raczej bardzo młode
kobiety, o mało wyszukanych upodobaniach estetycznych.
Interesującymi pachnidłami z tej rodziny są chociażby Bulgari
Aqua pour Homme,
L’Eau d’Issey Homme czy Acqua di Giò pour Homme.
Dyplomata
Stosunkowo
najmniej można powiedzieć o mężczyźnie używającym zapachów z
rodziny drzewnej, zwanej też leśną. Woń takich pachnideł jest
bardzo różnorodna. Perfumy wetiwerowe (Vetiver Guerlaina, Vetiver
Carven, Homme de Grès, Tom
Ford Grey Vetiver, Le Vetiver de Lubin.),
zwane złośliwie „bagiennymi” pachną np. wilgotną ziemią oraz
zbutwiałymi korzeniami i liśćmi. Zdecydowana większość
kompozycji z tej rodziny roztacza jednak wokół siebie przyjemną
woń świeżo piłowanego drewna z dodatkiem aromatów żywicznych
(np. S.T. Dupont, Life Essence Fendi czy Jungle pour Homme Kenzo). O
charakterze perfum dużo mówią ich nazwy – np. drzewno-wetiwerowe
pachnidło Givenchy z 2013 rok nazwane jest „Gentlemen Only”.
Mężczyzna
używający pachnideł drzewnych z pewnością stara się być osobą
niezwykle zrównoważoną i ceniącą elegancję, pełną życzliwości
do świata i szczerą w intencjach. Wierzy we własne siły i nie
widzi potrzeby bezwzględnej walki o wszystko i z każdym. Ceniony
jest przez kobiety, które nie lubią niespodzianek. Miłośników
perfum wetiwerowych dodatkowo cechuje zwykle duża doza autoironii i
dystansu do własnej osoby.
Smakosz
W
latach dziewięćdziesiątych XX wieku mężczyźni odkryli perfumy z
rodziny orientalnej, wcześniej, za sprawą „zniewieściałych”
nut słodkich i ciepłych, zarezerwowane dla kobiet. Większość
męskich kompozycji nawiązuje zresztą do perfum dla pań – A Men
(Angel Thierry Muglera) Lolita Lempicka pour Homme (Lolita Lempicka
pour Femme), Opium pour Homme (Opium Yves Saint Laurenta). W pełni
oryginalnym zapachem był przed laty dość popularny w Polsce
Minotaur Palomy Picasso. Powyższe i podobne im pachnidła łączą w
sobie zmysłowo rozgrzewające aromaty egzotycznych żywic i piżma,
wonie odurzających kwiatów (np. tuberozy, ylang–ylang) oraz
słodkich owoców i przypraw (przede wszystkim pachnącej nieco
pudrowo wanilii). W ostatnich latach dołączyły do nich syntetyczne
wonie smakołyków – czekolady, karmelu, czy pierników. O
charakterze tego typu zapachów może świadczyć nazwa wody dla
meżczyzn Paco Rabannne z 2013 roku – Black
XS L’Aphrodisiaque pour Lui w którym cierpkie nuty skórzane łączą
się z pełnym pożądania zapachem pralinek...
Miłośnik
takich zapachów z pewnością lubi korzystać z życia, ceni
wszelkie przyjemności i nie przepada za sportem (chyba że ogląda
go w telewizji). Jest smakoszem i nie stroni przed degustowaniem
dobrych trunków. Przyciąga kobiety pełne fantazji i posiadające
wspaniałe poczucie humoru, bez skłonności do anoreksji i
filozoficznych medytacji.
Intelektualista
Najbardziej
wyrafinowaną rodzinę zapachową w świecie perfum tworzą
niewątpliwie kompozycje szyprowe, oparte na kontraście między
nutami narkotycznie przyciągającymi, trochę ciepłymi i delikatnie
kwiatowymi a akordem cierpkim, niepokojącym i budzącym dystans
(mech dębowy). Szczyt popularności takich pachnideł przypadł na
przełom lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku, kiedy
bogate społeczeństwa Zachodu pogrążyły się w kryzysie wartości.
Wieloznaczne, trudne do zinterpretowania i robiące wrażenie
rozdartych wewnętrznie zapachy szyprowe idealnie korespondowały z
atmosferą moralnego niepokoju, intelektualnych dyskusji i buntu
przeciwko rzeczywistości, który uosabiał np. grany przez Jacka
Nicholsona bohater filmu „Pięć łatwych utworów”.
Przez
lata woń perfum szyprowych nabrała nowych znaczeń. Przestała być
symbolem nowoczesności, postępu i buntu, stała się oznaką
klasycznej elegancji i dystansu do świata. Mężczyzna, który
roztacza ją wokół siebie robi wrażenie osoby inteligentnej,
posiadającej bogatą i dość skomplikowaną osobowość. Nie chce
zbyt szybko nawiązywać bliskiej znajomości, choć jawi się jako
atrakcyjny rozmówca, który ma coś mądrego do powiedzenia. Zna
swoją wartość, jest pewny siebie, lecz nie arogancki, choć
niektórzy mogą nabrać przekonania, że się trochę wywyższa.
Przyciąga więc kobiety niezależne i inteligentne, szukające
partnerstwa i zrozumienia dla swoich problemów.
Perfumy
szyprowe nie są dziś zbyt popularne, jednak w dalszym ciągu można
kupić najsłynniejsze zapachy z tej rodziny – Aramis Classic czy
Eau Sauvage Diora. W nowszych zapachach akord szyprowy jest zwykle
łagodzony przez inne nuty np. w cK One Calvina Kleina woniami
świeżymi, w Rocabar Hermesa drzewnymi, a w Basali Shiseido –
skórzanymi.
Podróżnik,
nonkonformista
W
perfumeriach można znaleźć perfumy, które trudno jest
zaszufladkować. Trudno w nich się doszukać łagodnych nut
kwiatowych, czy dających orzeźwienie nut ozonowych, zielonych czy
cytrusowych. Zwykle pachną irytująco, drażniąco,
nonkonformistycznie. Pojawiają się wśród nich kompozycje z
dominującym zapachem egzotycznych przypraw, lecz przede wszystkim to
zapachy żywiczne i kadzidlane, tworząc nowy rozdział w dziejach
perfuma nazywanych orientalnymi i korzennymi.
Takie
pachnidła mogą budzić skojarzenia z egzotycznym targowiskiem.
Przez tych, którzy nie mieli okazji odbyć podróży do Arabii czy
dalekiej Azji, są zwykle odbierane jako drażniące, bezkompromisowe
i bardzo indywidualistyczne. Z pewnością za zasugerują siłę
charakteru i pewność siebie. Wśród nich na uwagę zasługują
choćby pachnący żywicą, pikantnymi przyprawami i nasionami selera
Jubilation for men Amouage, żywiczno-rozmarynowy M7 YSL,
korzenno-kadzidlany Pursuit Alfred Dunhill i doskonale kadzidlany
Gucci.
Warto
na koniec zapytać, co ma zrobić mężczyzna, który nie chce być
zapachowo zaszufladkowany. Perfumiarze znaleźli na to sposób
wprowadzając do sprzedaży perfumy niezwykle złożone, łączące w
sobie z pozoru przeciwstawne akordy. Np. perfumy „Le Male”
Gaultiera zawierają zarówno męski akord fougère jak i ciepłe
nuty orientalne i smakowe. Z akordem paprociowym coraz częściej
łączy się wonie charakterystyczne dla pachnideł wodnych, dzięki
czemu perfumy nie tylko podkreślają silną osobowość, lecz także
emanują świeżością. Natomiast perfumy drzewne wzbogacane są
często o zmysłowe aromaty orientalne. Takie zestawienia zapachów
utrudniają jednoznaczną ocenę charakteru mężczyzny.
Zapach
nie tylko mówi o charakterze osoby, która go używa, lecz także o
tym jakie pachnidła. kształtowały jego gust zapachowy. W Polsce na
przykład duży wpływ na to jakie perfumy kupuje współczesny
mężczyzna ma fakt, że przez lata za najbardziej prestiżowy zapach
uważany był „bizantyjski”, orientalny i bardzo wyrazisty Old
Spice. To on utorował drogę na szczyty popularności równie
niepowtarzalnemu Fahrenheitowi Diora. Przy okazji stworzył
stereotyp, że perfumy eleganckie muszą być wyraziste,
rozpoznawalne i intensywne. Wybór takich perfum może więc nie tyle
oddawać charakter użytkownika, co sygnalizować jego pochodzenie,
czy środowisko w jakim kształtował się jego gust. Wprowadzić w
błąd może też częsta praktyka wybierania pachnidła la mężczyzn
przez ich partnerki. Tym samym nie można powiedzieć, jaki naprawdę
jest mężczyzna używający jakiegoś zapachu, lecz jedynie jakim
chciałaby go widzieć partnerka. Ale przecież perfumy istnieją
właśnie po to, by ich użytkownik wydawał się lepszy niż jest w
rzeczywistości.
Agata
Wasilenko
zdjęcia www.fragrantica.com
zapach mężczyzny się pamięta.. i unosi się go z sobą, nawet jak on znika z naszego życia
OdpowiedzUsuńWitam w moich skromnych progach i dziękuje za piękny komentarz
OdpowiedzUsuńfajny artykuł. moim zdaniem nic nie jest do końca białe ani czarne . Podstawowe typy raczej rzadko występują w czystej formie. Siła tkwi w Ilości możliwych kompozycji .
OdpowiedzUsuńTo prawda.
Usuń